12 803 перегляд(ів)

Форми збереження культурної спадщини (бібліотеки, музеї, театри, галереї). Провідні художні музеї світу (Лувр, Прадо, Дрезденська галерея, Ермітаж)

МЕТА: ознайомити .учнів з відомими музеями світу та деякими творами образотворчого мистецтва із колекцій музеїв Уф-фіці, Лувру, Національної галереї Лондона; вчити аналізува­ти та інтерпретувати художній зміст творів; використовувати мистецьку термінологію, вести мистецький діалог, знаходити додаткові джерела для мистецької самоосвіти; прищеплюва­ти любов до мистецтва; розвивати естетичний смак, розши­рювати ерудицію, виховувати інтерес до мистецтва.

ТИП УРОКУ:    урок-екскурсія.

 

ОБЛАДНАННЯ:    презентації («Музеї світу», «Міста-музеї»), репродукції кар­тин, скульптур, карта Європи.

 

ХІД  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Оголошення теми та завдань уроку.

Слово вчителя.

Наш урок — подорож до світу художньої культури. Ба­гато мандрівників, наших сучасників, прагнуть своїми очима побачити видатні твори мистецтва, батьківщину знаменитих архітекторів, скульпторів, художни­ків. Наша подорож буде відбуватись за допомогою відеокасети, альбомів, книг, репродукцій картин, фрагментів музичних творів тощо.

Міста, до яких ми будемо подорожувати, це міста-музеї. Давайте по­вторимо, що означає слово «музей» (грецький храм святилищ муз). Науково-дослідницькі, науково-освітні заклади, які збирають, вивчають, популяризують пам’ятки історії, матеріальної і духовної культури. Інтенсивно почали розвива­тись з XVIII ст.

Галерея (фр.) — приміщення для експонування художніх творів, назва ба­гатьох музеїв.

Урок будуть проводити учні-екскурсоводи.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вчитель.

Нашу подорож починаємо з Італії.

(Звучить фрагмент запису голосу Лучано Паваротті.)

Серед чудових міст-музеїв Італії — Флоренція.

(Яа карті учень показує Флоренцію.)

У Флоренції жили і працювати видатні митці: Данте, Джотто, Брунеллескі, Ботічеллі, Донателло, Мікеланджело, Леонардо да Вінчі.

(Демонструється відеосюжет «Флоренція» (собор Санта-Марія дель Фьо-ре, Капелла Медичг, Палаццо Веккьо, скульптура Давида, галерея Уффіці).)

 

Екскурсовод 1.

Галерея Уффіці вважається найкращою у світі, її ко­лекція нараховує більше 5000 творів мистецтва (картини, рисунки, гобелени, меблі, кераміка). При вході до галереї — скульптура Лоренцо Медичі, саме його колекція — в основі галереї. Серед шедеврів галереї — картини Джотто «Благо­віщення», Леонардо да Вінчі «Поклоніння волхвів».

(Демонструється репродукція картини Леонардо да Вінчі «Поклоніння волх­вів», картин А. Дюрера, В. Тиціана, П. П. Рубенса, Рембрандта та багато інших видатних художників.)

(Учень-експерт розповідає сюжет із Священного писання «Поклоніння волх­вів».)

Учень

Сандро Ботічеллі — Маестро весни і сонця, Поете краси земної,— І ви в полум’я інквізицій Кидали свою мрію, І каялися за весну і сонце, І гріхи спокутували ‘Перед ошалілою юрбою За любов до краси земної.

Екскурсовод   1

У колекції галереї два твори видатного італійського художника Сандро Ботічеллі «Весна», «Народження Венери».

(Демонструється репродукція картини С. Ботічеллі «Народження Ве­нери».)

Вчитель.

На цій картині зображена Венера, римська богиня кохання. За міфом, Венера народилась у мушлі, немов перлина. Венера стоїть у мушлі; двоє богів вітрів дмухають на неї, щоб її віднесло до берега. На березі Венеру чекає служниця із мантією. З неба падає дощ із троянд (який, за легендою, су­проводжував народження богині). Мерехтливі відблиски на трояндах і деревах виконані справжнім золотом (це підкреслює важливість Венери як богині).

Картину художнику замовив заможний молодий італієць, який захоплював­ся римською міфологією. Жіночість і божественність зливаються в образі мо­лодої прекрасної діви. У галереї знаходиться «Кабінет рисунків та гравюр», де представлені твори найбільш відомих італійських та іноземних художників.

 

Екскурсовод 2.

Я запрошую вас на екскурсію до країни Шекспіра, Шерлока Холмса, доктора Ватсона і ансамблю «Бітлз».

(Звучить фрагмент пісні ‘«Уеіїегаау» у виконанні ансамблю «Бітлз»). (Учень на карті показує Англію.) (Демонструється відеосюжет «Лондон».)

Екскурсовод  2

Сперва глаза чудесами,

Живущими в твореньях старины,

Которыми прославлен этот город.

В. Шекспір

Вестмінстерський палац, Годинникова Вежа Біг-Бен, замок Тауер, Трафаль-гарська площа, будинок Лондонської Національної галереї.

Лондонська Національна галерея була відкрита у 1838 році. Публіку запус­кали до музею чотири дні, а три дні на тиждень там мали можливість працювати художники (вони робили копії картин).

У колекції живопису твори знаменитих італійських художників С. Ботічел­лі, Леонардо да Вінчі, іспанського Д. Веласкеса.,У 1871 році галерея придбала колекцію фламандського та голландського живопису.

У складі музею — шедеври англійських художників У. Хогарта, Дж. Рей-нолдса, Т,- Гейнсборо, У. Тернера.

Колекція картин нараховує близько 6500 творів західноєвропейського мистецтва. Картини знаходяться у залах не за національними школами, а за ча­сом їх написання.

Одним із шедеврів колекції є «Портрет подружжя Арнольфіні» Яна ван Ей-Ка — видатного художника Нідерландів.

(Демонструється репродукція картини Яна ван Ейка «Портрет подружжя Арнольфіні».)

Це парний портрет (перший в історії світового живопису). Перед нами сце­на заручення. Герої картини — італійці: заможний купець Джованні Арнольфіні та його дружина Джованні Ченамі, які у 1430 році жили у місті Брюгге. Кожен предмет на цій картині наповнений таємничим змістом. Він може багато роз­повісти про подружжя, яке перебуває у спальній кімнаті.

Рука жінки, яка знаходиться на животі, пояснює, що вона чекає дитину. Взуття та песик є символом вірності. Рука чоловіка, піднята догори, говорить про клятву вірності у подружжі. Помаранч підкреслює заможність подружжя. Поєднані руки — символ шлюбу. Свічка, яка горить у люстрі,— присутність Бо­жественного Духа. Дзеркало — частина інтер’єру заможних людей того часу.

(Звучать французькі пісні у виконанні Е. Шаф, М. Матьє.)

(Учень показує на карті Францію, Париж.)

(Демонструється відеосюжет «Париж» (символ Парижу — Ейфелева вежа, Нотр-Дам — Собор Паризької Богоматері, театр  «Гранд-Опера», Єлисейські поля, Тріумфальна арка).)

 

Екскурсовод 3.

Я запрошую вас до Лувру. Спочатку Лувр був замком, де знаходились архів, казна, зброя. Пізніше Лувр — це резиденція королів. Після Великої Французької революції з 1793 року Лувр стає музеєм. У каталозі Лувру знаходиться 20 000 експонатів.

(Демонструється відеосюжет «Лувр» (вхід до музею, скляні піраміди).)

У Луврі шість відділів, кожен являє собою самостійний музей: античності, давньоєгипетського мистецтва, скульптури, живопису, давньосхідного мисте­цтва, прикладного мистецтва.

Екскурсоводи Лувру розповідають, що майже всі відвідувачі ставлять два запитання: а де знаходиться Венерг Мілоська і Джоконда?

Отже, один із шедеврів скульптури Давньої Греції — статуя Афродіти Мілоської — (II ст. до н. е.), більше відома як Венера Мілоська (в римській міфо­логії), була знайдена у 1820 році селянином на острові Мілос. Саме тому ця скульптура — найвідоміша з усіх античних Венер — отримала таку назву. Фран­цузький посол маркіз де Рів’єр подарував її королю. Богиня кохання — прекрас­но божественна, але водночас і земної краси. Скульптура відзначається чіткою формою, ідеальними пропорціями тіла. Невідомий майстер створив в образі Аф­родіти гімн прекрасній жінці.

(Демонструється репродукція скульптури «Афродіта Мілоська».)

 

Екскурсовод  4

Заповідь Леонардо

Ім’ям Джоконди наділив Вазарі

Шедевр да Вінчі, з легкої руки

Імення милозвучне прижилося —

Кристал магічний — ідеал краси,

Що притягає струменем незримим

Усіх до себе, ніби той магніт,

О, незбагненний усміх Мони Лізи.

(Демонструється репродукція картини Леонардо да Вінчі «Джоконда».)

 

Екскурсовод 4

Обличчя цієї жінки впізнають у цілому світі. Проте ніхто не знає її справжнього імені. Леонардо роками писав її портрет (1505— 1514рр.). П’ять століть мистецтвознавці сперечаються, хто зображений на порт­реті. Дійсно, перед нами дружина заможного флорентійського купця Франческо Джокондо чи, може, хтось інший? Існує версія, що ніби то Леонардо зашифру­вав себе в портреті. А таємниця Джоконди – це його особиста таємниця. А яке це має значення для нас?

Ми милуємось її посмішкою. Художник намалював її прозорими мазка­ми, зумисне розтушувавши куточки очей і вуст, аби створити ефект загадкової усмішки. На задньому плані ми бачимо гірський пейзаж (це ніби фон картини). Нам здається, що Мона Ліза ніби спостерігає за нами.

Техніка живопису Леонардо досконала, мазки пензля непомітні.

Вчитель

Заповідь Леонардо

… Цим дивовижним твором Леонардо

В жіночих рисах заховав себе,

Зашифрувавши образ величавий

І неосяжну мудрість в цей портрет,

Якого нам і досі не збагнути.

… Про загадковість стільки говорилось,

А розгадали тайну лиш тепер,

В добу комп’ютерів, кібернетичну еру,

Підтвердились подейкування давні,

Що Мона Ліза — то автопортрет.

Неперевершеного майстра Леонардо,

В одній особі — маляр і модель,

Що, як земля і небо, досконалий,

Як і природа — загадки таїть.

 

Екскурсовод 5.

Я запрошую вас до Німеччини — країни середньовіч­них замків, старовинних палаців і храмів, батьківщини Й.С. Баха, Л. Бетховена, В. Готе та Р. Вагнера.

(Звучить фрагмент токати ре мінор Й. С. Баха.)

(Учень на карті Європи показує Німеччину.)

Наша зупинка — у місті Дрезден.

(Демонструється відеосюжет «Дрезден. Картинна галерея».)

Дрезденська картинна галерея належить до провідних музеїв світу. У XVI ст. місто було столицею могутнього Саксонського князівства. Правителі Саксонії — курфюрсти прагнули зробити свій двір пишним, престижним. Палаци са­ксонських правителів заповнювались картинами, ювелірними виробами, колек­ціями порцеляни, які купувались у різних країнах.

У 1722 році офіційно відкрилась галерея. Із 1839 року до галереї, в її зали, могла вільно прийти добре одягнута публіка.

Курфюрст Саксонії Август III був відомим колекціонером картин. За його влади (1733—1763 рр.) була придбана найбільша частина тих картин, які про­славили галерею. Серед них — найзнаменитіший твір «Сікстинська мадонна» Рафаеля. Цікавою є історія цієї картини. До 1754 року вона знаходилась у мо­настирі Святого Сікста у П’яченці (Рафаелю було замовлено написати вівтар­ний образ). У ченців монастиря склалася така фінансова скрута, що вони поїха­ли до Папи Римського за дозволом продати її у Саксонію (цей твір мріяв мати у своїй колекції Август III).

(Демонструється репродукція «Сікстинської мадонни» і звучить фрагмент із «Аве Марія» Шуберта)

 

Вчитель.

Рафаель писав «Сікстинську мадонну» без попереднього ескізу. Вона зображена такою, якою художник побачив її уві сні. Мадонна з дитиною — одна із головних тем мистецтва італійського Відродження і Рафаеля. Саме об­рази Мадонни принесли всесвітню славу митцю. Невипадково Рафаеля назива­ли «Мадонеро». Дія відбувається на небі. Розкривається завіса. Повз хмари іде прекрасна Марія із Богом-немовлям на руках. Вона йде до людей, віддає немов­ля на покуту. Погляд Мадонни сповнений скорботного передчуття. Вона однією рукою пригортає дитину до себе, другою — ніби віддає її людству. Зустрічають Марію ставанням на коліна Папа Сікст (звернути увагу на його руку — в нього шість пальців) та Свята Варвара. Задумливо дивляться янголята. «Сікстинська мадонна» Рафаеля — це втілення краси і добра, мудрості, духовності.

Дивлячись на «Сікстинську мадонну», пригадуються рядки із поезії І. Гна-тюка «Аве, Марія»:

Твій образ мені щодня Як вогник вночі зоріє; Я завжди твоє ім’я Повторюю: Аве, Маріє!

Екскурсовод 6.В галереї знаходяться картини Джорджоне, Тиціана, Корреджіо, Веронезе, Дюрера, Рубенса, Рембрандта, Веласкеса, Ватто та ба­гато інших. Я хочу розповісти про картину видатного голландського худож­ника XVII ст. Рембрандта «Автопортрет із Саскією на колінах». Художник написав себе і дружину в найщасливіші роки свого життя. Вони написані у розкішному одязі за святковим столом. У руці художник тримає бокал

 (Демонструється репродукція картини Рембрандта -(Автопортрет із Саскіею на колінах».

Страшні часи перенесла галерея під час Другої світової війни. Найкращі ек­спонати були сховані у шахті. 9 травня 1945 року підходи до шахт були заміно­вані. Місцеві жителі звернулись до радянських воїнів, які врятували 1240 кар­тин, їх реставрували і повернули Німеччині у 1955 році.

(Звучить фрагмент із «Болеро» М. Равеля.)

 

Екскурсовод 7.

Я запрошую вас до країни яскравої, життєрадісної, со­нячної, де поєднались традиції різних народів та країн. Це країна Лопе де Вега, Сервантеса, Веласкеса, Гойї та багатьох інших видатних митців, які прослави­ли Іспанію.

(Учень на карті показує Іспанію.)

(Демонструється відеосюжет «Мадрид» (пам’ятник Дон-Кіхоту, площа Пу-ерта дель Соль (у перекладі — «Ворота сонця») — серце Мадрида, палаццо Реаль (королівський палац), статуя Веласкеса, музей Прадо.)

Музей знаходиться у великому парку Прадо. Звідси й назва. Музей Пра­до — всесвітньо відома картинна галерея, де знаходяться твори Рафаеля, Тиціа­на, Веронезе, Дюрера, Рубенса та ін. Особливе місце у колекції музею займають картини іспанських художників XVII ст.— золотої доби розвитку іспанського живопису: Ель Греко, Сурбарана, Веласкеса. У музеї Прадо знаходяться твори видатного іспанського художника Гойї.

Музей було відкрито для відвідувачів у 1819 році. Його основою є колекція картин, яку три століття збирали королі Іспанії. Найбільше поповнення колек­ції було здійснено під час правління короля Філіпа IV. Важливу роль у цьому відіграв придворний художник, радник Дієго Веласкес.

Розквіт іспанського мистецтва тісно пов’язаний із геніальним художником Дієго да Сільва Веласкесом. З 24-х років Веласкес був на службі у короля, ви­конував замовлення королівського двору. Майже всі твори Веласкеса були влас­ністю короля. Філіп IV призначив художника своїм радником — він дуже його цінував. Завдяки художнику, який відбирав картини для колекції, галерея по­повнювалась шедеврами світового мистецтва.

(Демонструється репродукція картини «Кінний портрет Філіпа IV»)

Веласкес був прекрасним портретистом свого часу. «Кінний портрет Філі­па IV» був призначений для палацу. Художник представляє короля на парадно­му портреті: капелюх із пір’ям, імпозантність фігури, обладунки надають герою урочистості й величі. Портрет короля написано на фоні гірського пейзажу.

Художня діяльність іспанського художника Франсіско Сурбарана, сучасни­ка Д. Веласкеса, відбулась в одному із економічних і культурних центрів Іспа­нії — Севільї. У 1638—1645 роках він написав серію картин із зображенням свя­тих, які представлені в особах заможних дам Севільї. У колекції музею Пра­до є дуже цікава картина «Свята Касильда». За легендою, Касильда — донька мавританського правителя міста Толедо в Іспанії, який жив у XI ст. Всупереч волі батька вона приносила їжу християнам, які були за ґратами. Одного разу, коли Касильда несла їжу, вона зустріла батька. Хліб, який вона тримала, пере­творився на троянди. Художник милується красою, грацією своєї моделі. З ве­ликою майстерністю Сурбаран передає відблиск дорогого одягу, прикрас у ви­шуканих співставленнях фарб.

(Демонструється репродукція картини Ф. Сурбарана «Свята Касильда».)

 

Вчитель.

Наша екскурсія закінчується. Я хочу подякувати нашим екс­курсоводам.

 

III.    ПІДСУМОК УРОКУ

Запитання для учнів:

•   Давайте пригадаємо, якими країнами, містами ми подорожували.

•   До яких музеїв запросили екскурсоводи?

•    3 творчістю яких художників ми ознайомились?

•    Назвіть експонати музеїв, які представляли екскурсоводи.

•    Твір якого художника вам найбільше запам’ятався? Чому?

 

IV.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.   Розробити творчий проект «Музеї світу»: Львівська галерея мистецтв, Ер­мітаж. Розробіть комп’ютерну презентацію «Музеї світу».

2.   Знайти інформацію про художників: Леонардо да Вінчі, Яна ван Ейка, Сан-дро Ботічеллі, Рафаеля, Дієго Веласкеса, Франсіско Гойю.

Icon of Urok Hudkul9 25 Urok Hudkul9 25 (26.8 KiB)
Скачав конспект! Скачай презентацію-->
загрузка...

2 comments for “Форми збереження культурної спадщини (бібліотеки, музеї, театри, галереї). Провідні художні музеї світу (Лувр, Прадо, Дрезденська галерея, Ермітаж)

  1. Галина
    08.04.2014 at 13:32

    Дуже дякую!

    • admin
      08.04.2014 at 19:41

      Дякую Галино за Ваш коментар!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *