2 296 перегляд(ів)

Урок: Сюжетно-тематичний натюрморт. Натюрморт певної епохи

Мета: 1. Розкрити значення поняття «натюрморт» як жанру образотворчого мистецтва; актуалізува­ти отримані знання про передачу об’єму круглих форм предмета прийомами світлотіні; форму­вати навички й уміння організації художньої діяльності.

  1. Розвивати образне мислення, колірний зір, естетичне сприйняття творів мистецтва і навко­лишнього світу.
  2. Стимулювати творчий потенціал, виховувати естетичний смак учнів.

Обладнання: матеріали: папір, фарби (акварель), пензлі, аль­бом із шаблонами (с. 46-47);

зоровий ряд: репродукції натюрмортів гол­ландських і французьких художників; В. Стожа­ров «Натюрморт з горобиною», А. Рилов «Уч­бовий натюрморт», В. Мурзанов «Натюрморт з лицарською збруєю», Ю. Лаункальнинь «На­тюрморт у російському стилі».

Хід уроку

  1. Організація класу
  2. Оголошення теми уроку

Слово вчителя.

Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, яка називається «Людина і предметний світ». Ви маєте ознайомитися з роботами великих художників, які у своїх картинах передавали красу світу, що оточує людину протягом багатьох сторіч. Ми навчимося малю­вати натюрморт, портрет, фігуру людини, створимо плакат на захист природи, а також сюжетні композиції.

А на цьому уроці ми познайомимося з натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва.

  • Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

(У ході розповіді вчитель демонструє відповідні репродукції.)

Своє ставлення до предметів — корисних і непридатних, ошат­них і скромних, нових і старих — художники виражають за допомо­гою натюрморту. Натюрморт — це жанр образотворчого мистецтва, у якому художники зображають навколишній світ природи, пред­мети побуту. Слово це французьке й перекладається буквально як «мертва природа». Цікаво, що по-німецьки та по-англійськи натюр­морт визначається точніше: як «тихе» або «нерухоме життя».

Розквіт натюрморту як жанру живопису прийшовся на XVII ст. Особливо прославили його художники, які одержали прізвисько «малі голландці» — чи то за малий розмір своїх картин, чи то за «дріб’язкові» теми: адже «тихе життя речей» було тоді ще новизною і не здавалося важливим. Більш за все «малі голландці» любили малювати красивий посуд, багате домашнє начиння, столи, накриті вишуканими й розкішними стравами. Дуже часто їхні натюр­морти називали «сніданками». З любов’ю й дивною майстерністю передані в них прозорість скла, блиск металу, пишні складки ска­тертини, крапельки соку на зрізі лимону тощо. Усі предмети зобра­жені настільки точно, що здаються справжніми.

У Середній Фландрії трохи пізніше художники освоювали інший різновид натюрморту — «їжа». На великих полотнах вони зображували гори дичини, риби, фруктів, внаслідок чого кар­тини нагадували скоріше вітрину продовольчої крамниці. Тільки через століття почали з’являтися натюрморти іншого типу. На цих полотнах за предметами вже вгадувався вигляд їхнього хазяїна — селянина, ремісника, художника, ученого. Дуже любили натюрморт французькі художники-імпресіоністи (від слова «імпресьйон» — враження). Вони малювали не в майстер­нях, а просто на вулицях Парижа, досягаючи на своїх полотнах

дивної яскравості, соковитості, сонячності кольору. Не дивно, що найчастіше імпресіоністи зображували фрукти й квіти, здатні як ніщо інше передати святковий настрій. Так склалися два основні види натюрморту. В одному предмети говорять насамперед про свого хазяїна (про це ми докладніше поговоримо на наступному уроці). У натюрморті іншого типу речі характеризують самих себе, той час, у якому вони перебувають, тобто натюрморт передає епоху, в яку він був написаний.

А люблять художники натюрморт за те, що зображені пред­мети дозволяють донести до глядача важливу думку про красу й велич «застиглого життя». Предмети в натюрморті взаємозбагачують, підкреслюють характер один одного. Адже сам по собі пред­мет не буває великим або маленьким, складним або простим, тем­ним або світлим — усі ці якості пізнаються тільки в порівнянні. Саме порівняння відкриває нам очі на життя речей, на їхню зміну в часі. Що спільного, наприклад, між стародавнім дідівським ліх­тарем зі свічею всередині й сучасним кишеньковим ліхтариком? Крім назви та призначення — нічого. За формою це зовсім різні речі й говорять вони про різні епохи.

Перед вами два зовні однакові кухлі, але один із них цілий, а інший — із тріщиною. Який із них, по-вашому, зацікавить художника більше? Звичайно, той, що із тріщиною. А знаєте, чому? Цілий кухоль нічим не відрізняється від безлічі йому подібних, у той час як кухоль із тріщиною унікальний: іншого такого немає. У нього є доля, життя уже виділило його із загального ряду. Як і люди, предмети при народженні мало чим відрізняються один від одного, й лише умови життя надають їм неповторних рис.

  1. Практична робота
  2. Виконання тренувальних вправ.

Завдання 1.

Згадайте, які речі характерні для різних епох. Заповніть таб­лицю.

(Примітка: учні заповнюють правий стовпчик. У посібнику подано орієнтовний зразок виконаного завдання.)

Первісне суспільство Палиця для копання, рубало, кістка, шкіра
Давня Греція Грецька амфора, лавровий вінок, біла тканина
Київська Русь Гуслі, столове начиння зі срібла, глечик (примітивні по­судини з візерунком)

 

 

Закінчення таблиці

XIX століття Канделябр, перо, чорнильниця, книга
XX століття Кулькова ручка, лампочка, радіоприймач, кришталева ваза
XXI століття Ноутбук, миша, окуляри, навушники

 

 

 

Завдання 2.

Спробуйте охарактеризувати представлені натюрморти, визна­чивши епоху, про яку вони розповідають.

  1. Створення натюрморту певної епохи.

На сьогоднішньому уроці вам необхідно намалювати натюр­морт, характерний для певної епохи, яку ви оберете самостійно. При виконанні роботи пам’ятайте про таке:

  • Площину аркуша умовно розбийте на стіну та стіл, зама­люйте їх рівномірно. Звичайно, десь предметів буде більше, десь — менше, але білих плям намагайтеся уникати.
  • Об’єднайте предмети в єдине ціле, зв’яжіть їх між собою. Нехай вони стикаються один з одним, як це буває в дійсності.
  • Намагайтеся знайти серед предметів головний і якимось чином його виділити.
  1. Завершення уроку

Підбиття підсумків. Виставка дитячих робіт. Завдання на наступний урок: принести фарби, папір, пензлі.

Obraz6 25 (24.4 KiB, 2 downloads)
Скачав конспект! Скачай презентацію-->
загрузка...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *